Iwona Dróżdż
Odsłony: 25

IMG 20240430 121050

W dniach 01.03. -15.05.2024 zrealizowaliśmy przedsięwzięcie „Łączy nas taniec, muzyka i sport.” Działanie odbyło się w ramach projektu IOM finansowanego przez Stany Zjednoczone Ameryki. Na realizację zaplanowanych zadań otrzymaliśmy 11000 zł. Celem działań integrujących dzieci i młodzież ze społeczności lokalnej i migracyjnej było stworzenie atmosfery tolerancji, wzajemnego szacunku i zrozumienia między różnymi kulturami obecnymi w naszej szkole. Projekt pozwolił nam wesprzeć zapobieganie wykluczeniu i dyskryminacji ze względu na pochodzenie, jednocześnie angażując do dwustronnego procesu integracji społeczność lokalną. Nasze działania  promowały równe szanse dla wszystkich uczniów, niezależnie od ich pochodzenia kulturowego. Dzięki zrealizowanym działaniom stworzyliśmy warunki sprzyjające wymianie i uczeniu się od siebie nawzajem. Integracja szkolnego środowiska doskonale wsparła rozwój umiejętności komunikacyjnych, empatii i otwartości na różnorodność. Zorganizowaliśmy następujące działania:

  1. Aktywna przerwa – podczas długiej przerwy uczniowie wspólnie tańczyli w hali sportowej belgijkę i inne tańce integrujące. W zaplanowanym czasie realizacji projektu odbyło się 6 takich aktywnych przerw. Na tańce przychodzili chętni uczniowie zarówno z klas edukacji wczesnoszkolnej, jak i klas 4 – 8.
  2. Integracyjny koncert muzyki międzynarodowej – 21 marca szkolny Samorząd Uczniowski we współpracy z zespołem muzycznym Skandal zorganizował koncert muzyczny. Wydarzenie było okazją do integracji całego środowiska migranckiego i lokalnego, jak również pokoleniowego (uczniowie i ich rodzice oraz nauczyciele). W trakcie trwającego dwie godziny koncertu uczestnicy degustowali słodkie przekąski pieczone według receptury pochodzącej z różnych krajów, wspólnie śpiewali znane piosenki oraz tańczyli.
  3. Integracyjny wielokonkurencyjny turniej sportowy – w dniach 29 i 30 kwietnia odbył się turniej, w którym uczniowie różnych kultur rywalizowali ze sobą w przyjaznej atmosferze. Każda klasa wystawiła jedną 10 - osobową drużynę, w której byli uczniowie migranckiego i lokalnego pochodzenia. Pozostali uczniowie z klasy kibicowali swoim drużynom. Rywalizacja odbywała się w kategoriach wiekowych: klasy 1-3 i klasy 4-8. Zwycięska klasa na każdym poziomie otrzymała puchar oraz nagrodę w postaci vouchera na wyjście do kina lub na kręgle, a wszyscy zawodnicy otrzymali słodycze.

Na portalu społecznościowym  Facebook zamieszczano bieżącą relację z odbywających się działań. Wpisy poparte zostały bogatą galerią zdjęć i filmików.

Wszystkie założone zadania i cele projektu zostały osiągnięte. Poza w/w działaniami będziemy starali się, żeby efekty projektu zostały wykorzystane w dłuższej perspektywie czasowej i miały długotrwały wpływ na pracę szkoły. Dlatego materiały uzyskane dzięki wewnętrznej ewaluacji przedsięwzięcia zostaną wykorzystane w pracy nad kolejnymi projektami przygotowywanymi w naszej szkole.

Kategoria: