Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń przygotowało filmy edukacyjne skierowane do uczniów przygotowujących się do egzaminu ósmoklasisty z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka angielskiego. Powstały one we współpracy z warszawskimi nauczycielami i szkołami: XIII Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. płk. Leopolda Lisa-Kuli oraz Zespołem Szkół Fototechnicznych w Warszawie.
W części pierwszej poruszono następujące tematy:
- język angielski: czasowniki nieregularne, Present Simple, stopniowanie przymiotników;
- matematyka: proporcjonalność i jej wykorzystanie, równania z jedną niewiadomą;
- język polski: zestawienia, złożenia, zrosty.
Kolejne materiały będą sukcesywnie zamieszczane na kanale YouTube do 15 maja. Filmy są zgodne z obowiązującą podstawą programową i wymaganiami egzaminacyjnymi.
Tematyka zagadnień omawianych w filmach:
Język polski:
- Nauka o języku. Typy podmiotów i orzeczeń (a szczególnie orzeczenie imienne);
- Nauka o języku. Części zdania - w tym zwłaszcza rozróżnianie przydawek i dopełnień;
- Nauka o języku. Imiesłowy jako formy odczasownikowe;
- Nauka o języku. Zdania wielokrotnie złożone - w tym zdania współrzędne, zdania podrzędne i zdania warunkowe;
- Nauka o języku. Słowotwórstwo – w tym zwłaszcza: typy formantów, tworzenie rodziny wyrazów, zrosty, złożenia, zestawienia;
- Nauka o języku. Frazeologia – znaczenia frazeologizmów, zwłaszcza tych o podłożu mitologicznym;
- Nauka o języku. Praktyczne przykłady stosowania interpunkcji – w tym zwłaszcza interpunkcja partii dialogowych;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Umiejętność odczytywania symboli i metafor w tekście literackim;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Kompozycja i dekompozycja tekstu – tworzenie śródtytułów do istniejących tekstów;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Różnica między tezą, argumentami i przykładami w rozprawce;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Funkcjonalność wybranych przykładów w obrębie rozprawki, w tym również ich zgodność z tematem;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Oryginalność myślenia w realizacji tematu rozprawki;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Elementy retoryczne przydatne w pisaniu rozprawki i konkretne przykłady ich zastosowania;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Kreatywność w opowiadaniu twórczym;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Logika i porządek wydarzeń opowiadania – związki przyczynowo-skutkowe i ich rola w opowiadaniu twórczym;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Potoczystość i indywidualność stylu - funkcjonalne wykorzystanie środków stylistycznych do indywidualizacji stylu;
- Tworzenie wypowiedzi pisemnych i interpretacja tekstu literackiego. Streszczenie i jego niezbędne elementy;
- Klasyfikacja rodzajowa i gatunkowa utworów literackich obowiązujących na egzaminie.
Język angielski:
- Egzamin ósmoklasisty, rodzaje zadań, punktacja, jak się zabrać za poszczególne typy zadań;
- Egzamin ósmoklasisty - wypracowanie, za co można otrzymać punkty, jak napisać wypracowanie, które spełni wymagania;
- Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych - budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi, czasy teraźniejsze - Present Simple;
- Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych - budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi, czasy teraźniejsze - Present Continuous;
- Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych - budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi - Past Simple;
- Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych - budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi - Past Continous;
- Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych - budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi. Formy czasu przyszłego: will vs to be going to vs Present Continuous;
- Tematy gramatyczne, powtórzenie czasów gramatycznych - budowanie zdań twierdzących, zdań przeczących i pytań oraz krótkich odpowiedzi - Present Perfect;
- Strona bierna z czasami teraźniejszymi, przeszłymi i przyszłymi;
- Stopniowanie przymiotników;
- Dopełniacz saksoński, określanie co do kogo należy, zaimki osobowe i dzierżawcze;
- Słuchanie - strategie rozwiązywania zadań ze słuchu;
- Tryby warunkowe 0 i 1, 2;
- Parafrazowanie zdań;
- Czytanie ze zrozumieniem - przykłady strategii rozwiązywania zadań;
- Zadanie otwarte nr 6 – wpisywanie w luki, dialogi;
- Czytanie ze zrozumieniem - przykłady strategii rozwiązywania zadań, zadanie 8 - uzupełnianie zdań w tekście;
- Regularne i nieregularne czasowniki.
Matematyka:
- Ułamki zwykłe i dziesiętne, działania, oś liczbowa (1);
- Ułamki zwykłe i dziesiętne, działania, oś liczbowa (2);
- Wielokąty, wzory, własności, trójkąty równoramienne, miary kątów (1);
- Wielokąty, wzory, własności, trójkąty równoramienne, miary kątów (2);
- Twierdzenie Pitagorasa;
- Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, graniastosłupa, ostrosłupa (1);
- Pole powierzchni i objętość prostopadłościanu, graniastosłupa, ostrosłupa (2);
- Skala;
- Obliczenia zegarowe;
- Droga, prędkość, czas;
- Jednostki w matematyce – zestawienie, porównanie, zamiana;
- Potęgowanie i pierwiastkowanie (szacowanie);
- Wyrażenia arytmetyczne;
- Wyrażenia algebraiczne, w tym tekstowe;
- Równania z jedną niewiadomą, w tym praktyczne tekstowe;
- Proporcjonalność i jej wykorzystanie;
- Obliczenia procentowe, w tym tekstowe praktyczne;
- Liczba obiektów i prawdopodobieństwo zdarzenia.