Iwona Dróżdż
Odsłony: 931

"Udział w projekcie był moim marzeniem i bardzo na niego czekałam. Dzięki tej mobilności poznałam Sewillę i w dużej części Andaluzję, jej zabytki, kulturę, tradycje. Atmosfera była naprawdę cudowna. Cieszę się, że miałam okazję porozmawiać z rówieśnikami z innego kraju i sprawdzić swój poziom angielskiego. Dziś oglądam zdjęcia z naszego wyjazdu i z rodzicami planuję wycieczkę do miejsc, które zwiedziłam z koleżankami i kolegami ze szkoły. Dziękuję za każdą chwilę spędzoną w Sewilli."

 Taka opinia na podsumowanie realizacji projektu jest dla nauczyciela starającego się o środki finansowe, a potem dbającego o właściwą organizację mobilności (szczególnie w trudnym ze względu na pandemię roku) najlepszą nagrodą.

W lutym 2020 roku Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zatwierdziła do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów” 180 przedsięwzięć (na 307 złożonych wniosków) w ramach II naboru.  Nasz projekt Kompetentni Europejczycy - rozwijanie kompetencji językowych, matematyczno - przyrodniczych oraz cyfrowych uczniów”   otrzymał wysoką punktację w ocenie formalnej i merytorycznej i otrzymał dofinansowanie w wysokości 111 021 zł. W ramach projektu grupa 20 uczniów pod opieką 4 nauczycieli spędziła tydzień w Hiszpanii w celu odbycia zajęć wspólnie z uczniami IES (Institute of Secondary Education) Miguel de Cervantes w Sewilli. W dniach 01.06.2021 - 08.06.2021 odbyła się mobilność do Sewilli. Zajęcia w placówce goszczącej, warsztaty i wycieczki edukacyjne pozwoliły zrealizować główny cel projektu, którym było doskonalenie umiejętności porozumiewania się w języku obcym. Ponadto poznawanie placówki przyjmującej, zajęcia integracyjne oraz różnorodne aktywności w ramach realizacji tematyki projektu (m.in. warsztaty ekologiczne, zajęcia sportowe, konwersacje nt. typowego dnia nastolatków czy tradycyjnych potraw) wpisujące się w podstawę programową obydwu placówek, umożliwiły rozwijanie kompetencji kluczowych i budowanie u naszych uczniów postaw proekologicznych i prozdrowotnych, otwartości wobec świata i innych ludzi, ciekawości poznawczej, kreatywności i odpowiedzialności. Nasz projekt wpisuje się w zasadę zrównoważonego rozwoju, umożliwiając uczniom osiągnięcie takich rezultatów jak: zdobycie nowych praktycznych umiejętności,  uzyskanie nowych kwalifikacji językowych, poszerzenie umiejętności korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych, zdobycie umiejętności pracy w zespole międzynarodowym porozumiewającym się w języku obcym, poszerzanie horyzontów, zwiększenie motywacji do dalszej nauki, wzrost obowiązkowości i zdyscyplinowania, poznanie historii, kultury i zwyczajów Hiszpanii, Andaluzji i Sewilli, wypracowanie postawy tolerancji dla odmiennych zwyczajów i zachowań. Mamy nadzieję, że dzięki udziałowi w projekcie podniósł się również prestiż i atrakcyjność szkoły. Bazując na opiniach i ocenach wystawianych przez uczniów i ich rodziców, wszyscy  uczestnicy jednoznacznie wskazali, że realizacja programu miała bardzo wysoki poziom merytoryczny. Ponadto uczestnicy deklarują, iż stali się bardziej pewni siebie i przekonani o swoich umiejętnościach, potrafią współpracować z osobami z innych środowisk i kultur, potrafią się lepiej odnajdywać w nowych sytuacjach, stali się ciekawi i otwarci na nowe wyzwania. Niewątpliwie udział w projekcie umożliwił motywację do pracy, stworzenie sieci kontaktów międzynarodowych, wzrost prestiżu szkoły wśród innych placówek edukacyjnych.

"Była to świetna forma integracji połączona z nauką. Nie zabrakło też śmiechu i rozmów w kilku językach. Myślę, że wszyscy chętnie powtórzyliby ten wyjazd."

MIM maj/czerwiec 2021 s. 12

artykulmini